På kun fem år er Skærtoft Mølle på Als blevet en erhvervsmæssig succes. Opskriften er et godt produkt tilsat lige dele passion, troværdighed og design – samt et godt netværk, der nedsætter hævetiden gevaldigt.
Da indehaverne af Skærtoft Mølle, Jørgen Houbak Bonde og Hanne Risgaard for fem år siden bankede på hos Irma, havde de ikke et eneste gram mel at vise frem. Til gengæld havde de en detaljeret og gennemarbejdet forretningsplan. Og da de gik ud igen, var det med beskeden om, at de kunne starte møllen – og drømmen – op, for Irma var klar til at købe.
Øjnene stråler og talestrømmen tager fart, når snakken går om kornsorter, hævetid og ælteteknikker. Hanne Risgaard, forklarer, hvordan den lille mølle på Als, der udelukkende maler økologisk på råvarer, der stammer fra eget landbrug eller økologiske samarbejdspartnere, har formået at lokke stjernekokke fra ind- og udland til offentligt at rose virksomhedens produkter til skyerne.
– Først og fremmest er nøglen til vores succes den store respekt, vi har omkring produkterne. Det smitter af på vores troværdighed overfor kunderne. Vi har fra starten bestemt, at vi vil være de bedste – eller samarbejde med de bedste.